Warning: Constant CUSTOM_TAGS already defined in /customers/3/3/d/lapidar.dk/httpd.www/wp-config.php on line 116 Fortolknings- og fremstillingsopgaver | Lapidar

Fortolknings- og fremstillingsopgaver

På denne side har I adgang til forskellige opgaver til novellen “Roser er røde, violer er blå”. Der er både fortolknings- og fremstillingsopgaver til gruppearbejde og individuelt arbejde.

Der er ikke tiltænkt nogen bestemt rækkefølge eller sammenhæng opgaverne imellem, så I kan sagtens udvælge i blandt udvalget (f.eks. a. og c.), hvis I ikke har tid eller lyst til at løse dem alle. a. og b. tager mindre tid, mens c.-e. tager længere tid. Hør jeres lærer om, hvor lang tid, I har til at læse opgaven, før I vælger.

a. Fortolkningsopgave
Individuelt eller i grupper

– Opdel novellen i 3 afsnit, og giv hvert afsnit en underoverskrift, som du/I synes giver mening i forhold til teksten. Din underoverskift skal være et hashtag/# f.eks. “#festen”. Find et billede eller en video på Instagram under samme hashtag som din underoverskrift, som du/I synes understøtter dine tanker. Forklar hvordan, du/I synes, billede/video og underoverskrift understøtter hinanden.

b. Fortolkningsopgave
I grupper

– Læs novellen højt i gruppen. Stop op, når der nævnes en begivenhed f.eks. da Sofie og Röskva får deres menstruation, da de finder den æggeformede sten osv. Lav i grupper en tidslinje over novellens begivenheder.

– Illustrer alle begivenheder på tidslinje med fotokunst. I kan tage billederne selv eller finde dem på nettet. Billederne behøver ikke være bogstavelige illustrationer. Overvej hvordan I kan bruge billederne harmonisk eller disharmonisk, uddybende eller udvidende.

c. Fremstillingsopgave
I grupper

– Vælg en begivenhed i novellen. Forestil jer begivenheden som en filmscene. Skriv et manuskript til scenen, som skal være ca. 3-5 min. I skal skrive flere replikker til scenen, end der er i novellen.

– I skal præsentere jeres filmscene på klassen. I skal have reflekteret over jeres valg og fravalg i processen og forklare jeres overvejelser i forlængelse af visningen af jeres scene.

d. Fremstillingsopgave
Individuelt eller i grupper

– Digt en SMS-korrespondance mellem Sofie og Stine.

eller

– Digt en gruppechat mellem Sofie, Röskva og Stine. Din/jeres SMS-korrespondance eller gruppechat skal starte med at nævne eller omhandle en begivenhed fra novellen, men derefter må den gerne omhandle mere eller andet. I skal bruge uddybende tegninger, screenshots osv. til at illustrere jeres SMS-korrespondance eller gruppechat. I skal altså sætte det op så det ligner en SMS-korrespondance eller gruppechat.

e. Fremstillingsopgave
Individuelt

– Novellen er fortalt i en 3. personsfortæller, der er bundet til Sofie. Nu skal du skrive en novelle, der handler om nogle af begivenhederne fra “Roser er røde, violer er blå”, men tag i stedet udgangspunkt i Röskva. Du bestemmer selv om, du skriver i 1. personsfortæller eller i en 3. personsfortæller, der er personbundet til Röskva.