Warning: Constant CUSTOM_TAGS already defined in /customers/3/3/d/lapidar.dk/httpd.www/wp-config.php on line 116 Fortolknings og fremstillingsopgaver | Lapidar

Fortolknings og fremstillingsopgaver

Der er både fortolknings- og fremstillingsopgaver til gruppearbejde og individuelt arbejde. Der er ikke tiltænkt nogen bestemt rækkefølge eller sammenhæng opgaverne imellem, så I kan udvælge og blande, som det passer jer.

Fortolkningsopgave
To-og-to
I skønlitteratur bruger man begrebet tomme pladser, når fortælleren udelader at fortælle noget, som det så er op til læserne at udfylde. Den måde at kommunikere på bruger vi også ofte i dagligdagen, når vi taler med hinanden f.eks.: “Det er da godt nok en gul kjole…”, hvor man indirekte siger, at kjolen er lidt for pangfarvet.

– Find fem sætninger i novellen, hvor I mener, der er tomme pladser. I finder den indirekte betydning ved at stille spørgsmål til det, der står direkte, som f.eks.: Hvorfor får vi at vide at der er fire sæder i Alfa Romeoen, selvom det ikke er en bil, der er beregnet til fire sæder?

Fortolkningsopgave
Individuelt eller i grupper
– Opdel novellen i tre afsnit, og giv hvert afsnit en underoverskrifter, som du synes giver mening i forhold til afsnittets indhold. Din underoverskift skal være et hashtag – #. – Find et billede eller en video på Instagram, som du synes understøtter dine tanker. Forklar hvordan, du synes, de understøtter hinanden.

Fremstillingsopgave
Individuel hjemmeopgave
– Skriv din egen erindringsnovelle. Efterlign Sonnergaards stil fra novellen, men skriv om en specifik begivenhed fra dit eget liv. Bland med opdigtede elementer og leg med grænserne imellem virkelighed og fiktion.

Fremstillingsopgave
I grupper på klassen og som hjemmearbejde
– Find det afsnit hvor historien ifølge fortælleren starter
“Historien starter en dag, hvor Steffen er måske fire år, måske ikke engang dét endnu, og han irriterer Farmand ved at kræve opmærksomhed.” Forestil jer begivenheden som en filmscene.

​- Skriv et manuskript til scenen. Scenen skal vare ca. tre-fem min. I skal skrive flere replikker til scenen, end der er i novellen.

I skal præsentere jeres filmscene på klassen og reflektere over jeres valg og fravalg i processen.